arbets--och-miljomedicin

Region Östergötland

Arbets- och miljömedicin

Vad vet vi om förekomsten av byggnadsrelaterad ohälsa i skolan?

Byggnadsrelaterad ohälsa (BRO) avser symtom som uppstår till följd av brister i inomhusmiljön. Det är ett vanligt förekommande problem i många olika typer av arbetsmiljöer. Skolan utgör dock en särskild arbetsmiljö, eftersom den omfattar både lärare och elever – där eleverna ofta är barn, en grupp som är särskilt känslig för miljöpåverkan.

Hur vanligt är det med skolor och förskolor med problem?

Det finns flera genomgångar av hur vanligt det är med framför allt fuktskador i skolor och förskolor. I en rapport från 2013 uppskattade Socialstyrelsen att cirka 40 procent av alla skolor och förskolor hade konstaterade fuktskador, och att en lika stor andel hade riskkonstruktioner som medför en förhöjd risk för fuktskador. Liknande siffror presenteras av Anders Kumlin i en artikel i tidskriften Bygg & Teknik från 2017.

Med cirka 8 840 förskolor och över 4 600 grundskolor i Sverige enligt Skolverkets statistik för 2024, innebär detta att uppemot 5 000 skol- och förskoleenheter kan ha fuktskador. Det innebär en betydande risk för att både barn och personal exponeras för en ohälsosam inomhusmiljö.

Vet vi hur vanligt det är med byggnadsrelaterad ohälsa (BRO) i skolan?

Kort svar: nej. Det finns inget nationellt register eller liknande. Viss information kan dock hämtas från den nationella barnmiljöhälsoenkäten från 2019, där 3–7 procent av 12-åringar uppger att de upplever trötthet eller huvudvärk i skolan. Denna andel är klart högre än i bostäder, där motsvarande siffra ligger runt en procent.

Ytterligare information kan fås från enkäter som används vid utredningar av inomhusmiljöproblematik. En vanlig sådan är de miljömedicinska enkäterna, även kallade Örebroenkäterna. Dessa är standardiserade inomhusmiljöenkäter med omfattande jämförelsematerial. Det finns flera jämförelsematerial som berör just skolor:

  • Fyra för vuxna i skolor och förskolor
  • Fem för barn i högstadiet
  • Två för barn i grundskolan (där föräldrarna svarar för barnens räkning)
  • Två för barn i förskola (även här svarar föräldrarna)

I jämförelsematerialen framgår att vuxna, men även högstadieelever, uppger klart fler besvär än yngre barn. Det vanligaste symtomet är trötthet (28–54 procent) och huvudvärk (5–22 procent). Dessa symtom kan förstås ha flera orsaker, men andelarna är högre i skolor med kända inomhusmiljöproblem jämfört med skolor utan sådana problem, vilket tyder på att byggnadsrelaterad ohälsa sannolikt kan vara åtminstone en delförklaring.

Hos yngre barn är besvärsfrekvensen klart lägre. Grundskoleelever har värden på 7–10 procent för trötthet och huvudvärk. Dessa nivåer motsvarar dem som ses hos vuxna som arbetar i kontorsmiljöer utan kända problem, och ligger i linje med resultaten från barnmiljöhälsoenkäten. Samma trend med låga nivåer ses även hos ännu yngre barn i förskolor.

Så bör vi oroa oss för inomhusmiljön i våra förskolor och skolor?

Baserat på hur vanligt det är med problem i skolbyggnader – ja. Vi på Arbets- och miljömedicin (AMM) möter ofta patienter med symtom som tyder på byggnadsrelaterad ohälsa, och vi kopplas regelbundet in i ärenden där skolor har problem med exempelvis fukt. Det finns naturligtvis skolor utan problem, men fuktskador och andra inomhusmiljöproblem är mycket vanliga. Vi misstänker också att det finns ett stort mörkertal – många som upplever besvär kopplade till inomhusmiljön får inte sina symtom utredda, eftersom dessa ofta är ospecifika och kan förväxlas med andra orsaker.


Barn tillhör också en särskilt känslig grupp. Vi vet att vistelse i fuktskadade byggnader kan öka risken för att barn utvecklar astma. Det är därför viktigt att säkerställa en god arbetsmiljö för både barn och personal inom skolan, för att främja både utbildning och hälsa.

 

Text: Stefan Ljunggren, Certifierad Yrkes- och miljöhygieniker, AMM

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    600